lørdag den 14. maj 2011

Ristede nødder... hele året!

De er SÅ nemme at lave, og de smager SÅ skønt... Nogle mener, de er forbeholdt julen, men her i huset spiser vi dem hele året, fordi... vi kan slet ikke lade være!

Jeg bruger som regel mandler og valnødder, men f.eks. cashew-, hassel-, og pecannødder er også gode i blandingen.


Ingredienser:
Mandler, hasselnødder etc.
Olivenolie
Fint bordsalt
  • Læg den ønskede mængde nødder på bagepapir på en bageplade og sæt dem i ovnen ved 130°C i ca. 1 time og 45 min.. (Tjek dem undervejs... måske skal de have mindre/mere i din ovn). 
  • Hæld lidt olivenolie over og drys med fint salt (efter behag). Rør lidt rundt i nødderne, så de alle får et lag olie/salt.
  • Sæt pladen tilbage i ovnen i 5 min.
  • Tag pladen ud og afkøl.
  • Hæld de afkølede nødder i en dåse foret med bagepapir el. i et glas (tætsluttende).
TIPS!
Man kan vælge at smutte mandlerne inden ristningen, men det er ikke nødvendigt. Mandlerne smager skønt... med el. uden hinde!


Velbekomme!


6 kommentarer:

  1. Uhmmm..... dejligt tip... smager himmelsk... men nu har jeg VILDT LYST TIL KOLD ØL !!!!!!

    ( Drikker ellers ikke øl ret tit )

    Kan ikke fordrage pilsner, men 'Julemumme' & masser af skummende 'Guinness'når jeg er i Dublin...

    Og den dér gamle lyseblå dåse... den er da for kær

    Go´ lørdag aften

    Klem

    SvarSlet
  2. MUMS....
    Den opskrift kunne sagtens finde vej til min mave, og let er den.

    Skøn dåse...tak for tippet Lisbet.
    Ha' en forrygende lørdag aften.

    Knus..

    SvarSlet
  3. Hej Loppe og Gitte...

    ...mine to tro, SUPER(!) trofaste blogfollowers :-)

    Ja... det er "farligt" at fremstille sådan en gang nødder, for de smager AF FLERE(!)... og flere. Men de KAN anbefales! *hehe*

    Jeg er heller ikke den store øldrikker, men en enkelt SNEBAJER fra Tuborg dét skal jeg ha' i December... Resten af året bli'r det ikke til mange dråber af dén slags... Så hellere vin. :-)

    Og dåsen... det er en af de få loppeting jeg har gemt til mig selv i årenes løb. Jeg har været SÅ dårlig til at beholde noget selv (butikken skulle jo køre...), men ind imellem er det alligevel blevet til en lille ting... bl.a. vores lille dåse her, som det seneste halve år har ageret hjemsted for alle de herlige, ristede nødder. :-)

    Go' aften til jer også... (altså de 47 min der er tilbage af den...)

    SES!

    *SMIL* og go'nat fra
    Lisbet

    SvarSlet
  4. Det lyder bare så lækkert - tak for en god idé, Lisbet! Vi spiser mange nødder og mandler, men jeg har ikke prøvet at riste dem.
    Ha' en go' søndag :-)

    SvarSlet
  5. Mums hvor ser de gode ud! Har aldrig prøvet at lave brændte mandler - må vist til at tage mig sammen ;0) Knus Anne

    SvarSlet
  6. Hej Madame og Anne O.,

    @ Madame: Vi spiser også en del nødder her i huset, og de ristede er nok det aller største hit, så... Prøv det! :-)

    @ Anne O.: De ER gode... eller rettere... de VAR gode (for de er næsten spist alle sammen... *ups* ;-))

    I øvrigt er brændte mandler noget helt andet. Disse er saltede (brændte mandler er med sukker).

    Og dog(!) En dag fik jeg sat ovnen på 180°C i stedet for 130°C, og SÅ blev det til brændte mandler, kan jeg betro dig! For 75 kr. nødder røg direkte i skraldespanden... Lidt surt, men... Jeg kunne jo bare ha' brugt hjernen, ku' jeg! ;-)

    Tak, begge to, for jeres kommentarer! Dejligt med lidt liv på bloggen!

    *SMIL* fra
    Lisbet

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.