tirsdag den 31. maj 2011

Det startede med...

...en lille pose frø i sommeren 2009. Sidste år (2010) fik de lov til at brede sig via de frø de havde kastet i rigelige mængder efter afblomstring... Og i år er det endnu vildere! 

Én enkelt række LUPINER er på kun 2 år blevet til et frodigt mylder af blomster i alle mulige farvesammensætninger! Og de får lov til at brede sig... indenfor det bed de nu engang står i, så næste år er der helt sikkert endnu flere - og det bliver endnu smukkere!

Et betagende syn!

Lupiner i flok strækker sig mod den blå sommerhimmel
OBS!!! Fotoet er ikke redigeret på nogen måde ud over,
at det er skåret til... ergo:
Farverne er naturlige og ikke "snyd"... :-)

ALLE LUPIN-FOTOS: 31. maj 2011


Det startede med én række i 2009...
(Rækken her blev sået og plantet ud sidste sommer/2010)

2 år senere er der et mylder,
som får lov til at "vokse vildt"...

Pink, rosa, blå, gul, hvid, laks, orange...
Hele regnbuen er repræsenteret!

Det er svært at udpege den flotteste farve
- synes jeg...
Fra den runde køkken-/blomsterhave
et kig mod huset...


Herude på landet, hvor vinden suser mange dage om året, er det svært at få noget til at vokse og gro, men dét kan lupinerne. Heldigvis!


Opdatering 19. April 2012: Foto anvendt til "Himmelsk" hos Petunia. Se nyt indlæg HER!

* SMIL fra Lisbet *

20 kommentarer:

  1. Ja - hvor er de smukke! Lupiner var næsten de eneste blomster der var i vores have da vi overtog den og de blev flere og flere! I dag har jeg bekæmpet dem til et minimum - men nu savner jeg dem faktisk når jeg ser dit bed - for de er bare så smukke ;0) Knus fra Anne

    SvarSlet
  2. Hvor er de smukke...hold da op...jeg helt enig med dig i at en favoritfarve er svært at vælge...de er alle SÅ smukke;)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
  3. De er bare så flotte, og egentligt ret nemme at få til at gro.

    Dine billeder er meget smukke og landskabet ligeså...Søren Ryge go home

    Knus fra lupinelskeren...

    SvarSlet
  4. VILD med dén *Bollywood-effekt* du giver dine billeder her... især billede 1

    Super sejt
    og vildt flotte Lupiner

    Jeg har nogle af vores i vase her inde, for min søde mand fik lige kappet nogle stykker ved en fejl...

    *fnis*

    SvarSlet
  5. Hej piger...

    1000 tak for jeres - som altid - herlige kommentarer! :-)

    @ Anne O.: Du må bare på'en igen så... Du ved hvordan man gør (nemlig: ingenting... Lupinerne klarer det selv!) ;-)

    @ Elfepigen: Ja, de ER smukke... i alle farver! Og der er bare SÅ mange farvesammensætninger. Det er en lidt sjov blomst faktisk...!

    @ Gitte: Vores køkkenhave er faktisk inspireret af Søren Ryge. Min mand - Flemming - havde drømt om en rund køkkenhave i mange år, og det var det allerførste der overhovedet blev anlagt her på grunden.

    Og JA... de er noget af det nemmeste at dyrke... De klarer sig selv 100%. Dét kan jeg li'! :-)

    @ Loppe: Bollywood-effekt! *HAHAHA* Den var god! :-))) Det eneste jeg har gjort ved billederne er at skære dem til... og nichts weiter! Så... Bollywood-effekten må VÆRE I MIN HAVE!!! WOOHOO!!! ;o)

    Plukkede også lige en buket til stuen... Nænner det ellers ikke, MEN... der er jo nok af dem! ;-)

    BTW:
    Skal I bruge lupin-frø, så bare sig til. Jeg bliver aldeles leveringsdygtig i løbet af sommeren (assorterede farver ;-))

    *SMIL* fra The Bollywood Garden...

    Lisbet

    SvarSlet
  6. Jeg tænkte nok, at Søren Ryge havde været inspiration til køkkenhaven. Er vild med hans programmer om havearbejde, men også hans portrætskildring af almindelig mennesker.

    Bollywood Loppe...ha ha, den var go'.

    Bollywood frø - JA TAK !

    Ps. Hvad er det for et kamera du "skyder" med...er på jagt efter et lille et, men der er jo så mange modeller i den størrelse ;-)

    *Knus*

    SvarSlet
  7. Hejsa :)
    Jeg er en ny fast læser, der snuser forbi din blog...
    Åhh jeg elsker også lupiner. Har også rigtig mange af dem ved mit sommerhus. Glæder mig til at se om det også ser så flot ud derovre nu :)
    Kig endelig forbi min blog:)

    SvarSlet
  8. Det er vel nok smukt! Lupiner er en af de dejligste blomster, jeg kender, og jeg nyder at se dem på min gåture og langs vejene, når jeg kører i bil. Tænk at de gror så villigt hos dig - det er ikke lykkedes hos mig, men det er nok noget med jordbunden.
    *Smil*

    SvarSlet
  9. ej hvor er det bare et flot bed! elsker altså også bare lupiner :)

    SvarSlet
  10. Naaaaaaaaaaj nogle super skønne billeder af dine lupiner. Sååååhh smukt :-)

    SvarSlet
  11. Hejsa,
    er lige faldet for din blog :)
    Sikken nogle smukke smukke Lupiner, dem må jeg da så` til foråret :-)
    Vi har bygget træhus på en helt ny grund, hvor vinden også blæser det meste af året, og du nævner at blomsterne kan tåle lidt af hvert....
    Jubiii, for vi mangler i den grad blomster, buske og masser af frugttræer i vores "åbne" have.

    SvarSlet
  12. Vakkert , gladfarger og det trenger vi jo.
    Marit.

    SvarSlet
  13. Lupiner er elskverdige blomster, de klarer seg med lite.
    Vakre også.
    Ha en god kveld.

    SvarSlet
  14. beautiful!

    SvarSlet
  15. Fantastisk og himmelsk syn - wow .. Dejligt at se

    Mit bidrag ser du her:
    http://www.starone.dk/b4/?page_id=252

    SvarSlet
  16. Kjempefine og nydelige himmelske bilder! Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld, og ei kjempefin og god helg!:)

    SvarSlet
  17. Himmelsk vakkert!
    Lupiner er så flotte!

    SvarSlet
  18. SKønne skønne lupiner og flot at de får lov at brede sig..GOd weekend..;-)

    SvarSlet
  19. Ingeborg Indrebø20. april 2012 kl. 17.14

    Ja, lupiner i mengder er vakkert! Og bildene dine sier SOMMER med store bokstaver. Nydelig!

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.