onsdag den 5. juni 2013

Det er HELT vildt ...

- som nogle planter har det med at formere sig!

Sidste år plantede jeg en LILLE krydderurt (troede jeg)
i et af mine nye højbede.

Træspinat


Den var så fin i farven, og da den kan spises ligesom alm. spinat,
måtte den helt klart prøves!

Planten voksede og voksede,
og da den var ca. 1 meter høj og var ved at overtage
hele højbedet, blev den flyttet til køkkenhaven.

Dér fortsatte den med at skyde i vejret, og blev små 2 meter høj.
Flot var den!


På et tidspunkt blev den fyldt med frø,
og dem fik jeg ikke li-iiiige taget mig af ...
og det ses TYDELIGT i køkkenhaven i år!

Der er ikke blot nogle få planter hist og pist,
men en HEL SKOV af små nye planter.

Jorden i bedet hvor den stod er helt dækket,
og rundt omkring i de øvrige bede
popper de også op, med deres lilla/pink blade!

Det er de små nye skud, der er de bedste,
så egentlig skulle jeg bare plukke løs til salatskålen ...

Sidste år, så det sådan her ud i højbedet
inden planten gik HELT amok:


Prøv lige at forestille dig, hvis ALLE de små planter
i køkkenhaven bliver lige så store?!?!?!

Så - de skal væk!
- i hvert fald de fleste af dem.
Lader en enkelt eller to blive stående,
så jeg kan SAMLE FRØ ...
og dem har jo erfaring med, der bliver rigeligt af! :-)

Men allerførst skal jeg ha' plantet nogle over i potter,
som skal med til sommermarked 29. juni
[mere om markedet senere].


NU vil jeg gå i køkkenhave og drivhus ...
(Nej - jeg snupper lige en cykeltur ud over markerne først.
Trænger til lidt god motion i solskinnet!)

~ Nyd Grundlovsdagen! ~

*SMIL*
fra Lisbet

8 kommentarer:

  1. jøsses som de da formerer sig :o)
    God grundlovsdag til dig også

    Bende

    SvarSlet
  2. Det var da fantastisk - men lige vildt nok, at de spreder sig så meget. Spændende at læse om træspinat, som jeg aldrig har hørt om før. *Klem*

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har altså heller aldrig set noget lignende! Jeg havde heller ikke hørt om træspinat før... men det skal jeg da lige love for, jeg har nu! :-D
      Jeg er lidt (læs: meget!) forsigtig med den slags "nye blade", så vi har faktisk ikke spist af dem endnu. Jeg er heller ikke god til at plukke af naturens spisekammer, da jeg er bange for at tage fejl af bladene og få fat i noget forkert. Så hellere købe det i supermarkedet etc., så man er sikker på, det er det rigtige (man kan i hvert fald altid håbe!) *KNUS*

      Slet
  3. Hold nu op - det er jo værre end tidsler :))) det var da helt vildt som den har bredt sig - tak for tippet, for tror da nok lige den skal holdes ude af vores have, hi hi :))

    Smil

    Pssst. jeg har smidt svar til dig både vedr lupinfrø og flip-flopperne ;)

    SvarSlet
  4. Hej

    For efterhånden mange år siden, havde vi portulak i køkkenhaven. Det er over 10 år siden. Vi har ikke sået dem siden, der kommer stadigvæk et par stykker op hver sommer.... Og jeg fik dem aldrig rigtig brugt;-)
    De skulle vist bruges lidt a la spinat..

    Du må have et par høns til at spise af dem....

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
  5. Hvor vildt, du er jo blevet invaderet......
    Du må låne min hund, hun æder alt i haven lige nu det kan være hun kan udrydde det;))

    SvarSlet
  6. Det er simpelthen en alt for vild plante :-)

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.