onsdag den 29. maj 2013

Når vi selv kan vælge...

- hvor vi vil slå os ned,
så har vi det bedst!

Sådan er det for os mennesker,
og det samme er tydeligvis gældende for blomsterne!


For nogle år siden fik jeg en smuk valmue af min mand,
da vi var på planteskole.
Valmuen blev plantet i en stor lerkrukke,
og fik plads på terrassen udenfor terrassedøren.


Året efter begyndte små valmuer at spire frem
imellem fliser og chaussésten...
- "birkesfrø" fra valmuen i potten havde spredt sig!


De fleste haveejere vælger nok at fjerne den slags "ukrudt"
- men ikke jeg...!
I hvert fald ikke, hvis de ikke står i vejen,
og valmuen har placeret sig helt perfekt!

I stedet for nyder jeg at opleve den viljestyrke,
disse planter udviser,
lige præcis dér, hvor de selv har valgt at leve og gro!

Så jeg værner om valmuen,
og har givet min mand strenge formaninger om,
AT HOLDE FINGRENE VÆK FRA PLANTEN!!!


Og i år er valmuen bare endnu
større, flottere og smukkere
end nogensinde før, og den har SÅ mange knopper!

Knopperne har stået på spring i flere dage.
Sent i aftes lagde jeg mærke til,
at et par af dem så småt var begyndt at åbne sig,
og da jeg skulle lukke hvalpen ud ved 2:30-tiden,
blev jeg forbavset over at se,
at de fortsatte med at åbne sig... I MØRKET!


Da jeg vågnede i morges ved 7-tiden,
mødte det syn mig, som du ser på billederne!

Da der var faretruende, tunge regnskyer på himlen,
sneg jeg mig straks let påklædt og på bare fødder ud med kameraet
- i håb om at naboerne ville vente lidt med at køre forbi -
og jeg fik foreviget valmuerne...
uden at blive forstyrret!

* * *

Andre steder i haven har vi
selvsåede lavendler, hornvioler og purløg etc.
- og ikke at forglemme "Bollywood-lupinerne" -
som også får lov til at leve og udfolde sig på den plet,
de selv har valgt - og de bliver fler' og fler'!

For mange år siden, havde vi en selvsået tomatplante,
som voksede midt imellem rækkerne i vores daværende køkkenhave.
Aldrig har jeg set en SÅ flot og frodig tomatplante,
og aldrig har jeg høstet SÅ mange tomater,
som jeg gjorde fra lige netop dén plante!

Så jeg er efterhånden blevet ret overbevist om,
at planterne har det allerbedst på det sted,
de selv har valgt!

~ Nyd dagen! ~

*SMIL*
fra Lisbet

--------------------------------------

Deltager du i KONKURRENCEN om en cool hæklepakke?
Klik på billedet herunder for at være med.

8 kommentarer:

  1. Hvor er det dog smukt at se! Jeg har også mange blomster, der har sået sig selv - også mellem fliserne på terrassen.
    *Klem*

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Madame G... :-) Hvor hyggeligt, at du også har blomster mellem terrassefliserne! *KNUS* og go' aften...

      Slet
  2. Smuk og frodig valmue <3 Her får de ikke lov, jeg graver dem op og placerer dem andre steder :-) Jeg vil dog aldrig kasserer en blomst hvis den planter sig et sted hvor den ikke er velkommen :-) Måske får de ikke lov, fordi vi har en lille have ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gitte... :-)
      Det er jo en rigtig god idé at flytte planterne, hvis de står et dumt sted. Det gør vi også her.... Godt at høre, du ikke bare ta'r livet af dem, men lader dem leve videre et andet sted. Dét er respekt for livet, og dét kan jeg rigtig godt li'! :-)

      Slet
  3. Hej Lisbet

    Jeg har nogle fingerbøl, som sår sig selv. I mange år har jeg nydt at de kommer op her og der..... Men i år hakker jeg altså nogen af dem op, ellers får vi flere tusind.....

    Løjtnatshjeteblomsten sår sig selv i staudebedet og den er FREDET!

    Violfrøstjernerne har vi også mange af, men dem kan jeg nu godt finde på at hakke op....

    Solsikkefrø som fuglene har tabt i vinterens løb, kommer op, hvor de har lyst, for det er nu lidt hyggeligt.

    God aften til dig, manden, hunden og katten....:)

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne,

      Ja, der er nogle planter, der er rigtig "slemme" til at formere sig, og selvfølgelig kan det blive for meget.

      Men det lyder som om du har fundet en fin balance i haven... mellem det der er fredet, og det der er li-iiidt for meget af.

      Violfrøstjerne skulle være en meget smuk blomst? Jeg har endnu ikke nogle i haven. Måske jeg kan aftage nogle frø fra dig i løbet af sommeren? Måske har jeg så nogle frø, du kan bruge til gengæld? Det ku' være hyggeligt!

      Tak, Hanne... og god aften til dig, manden og katten (er der flere?) :-)

      KH

      Slet
  4. Hej Lisbet

    Jamen så må du da have et par tusind frø:-)

    Men der går altså lidt tid endnu:-)

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne -

      Ihhh... det ville være herligt!

      Så må vi se, om jeg har nogle frø, du kan bruge: lupin, akeleje (har bl.a. en SKØN lyserød "ballerina"), ridderspore (lyseblå el. mørkeblå), pralbønne... eller måske valmuen fra dette blogindlæg(?)

      Det kan vi jo finde ud af, når det bliver aktuelt, okay?

      KH, Lisbet

      Slet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.