fredag den 31. maj 2013

Hæklet karklud [Opskrift] - og sidste chance for at vinde min nye hæklebog!



Det er IN at strikke sine egne karklude for tiden, men...
hvorfor ikke hækle dem i stedet for?

Jeg har kreeret min egen version og hæklet med halve stangmasker,
som giver en god tykkelse og et fint stribet mønster.

Hvis du har lyst til at gøre mig hækle-kunsten efter,
så er her opskriften kvit og frit.

-------------------------------------------------------

Hæklet karklud
Bomuldsgarn 8/4, 2 farver
Hæklenål 3½

Forklaring:
lm = luftmaske
hstgm = halv stangmaske

Slå 52 lm op med farve A

1. rk: 1 hstgm i 2. lm fra hæklenålen
(løkken på nålen tælles ikke med),
[1 hstgm i næste lm] 50 gange.
I alt 52 m. Vend.

2. rk: 2 lm (erstatter 1 hstgm),
[1 hstgm i næste m i de 2 bagerste maskeled] 51 gange.
I alt 52 m. Vend.

3.-35. rk: Som 2. rk.

36. rk: Som 2. rk, men skift til farve B
i den afsluttende løkke.

37.-40. rk: Som 2. rk.

Bryd garnet og hæft ender.

-------------------------------------------------------


En halv stangmaske (hstgm):
Slå om, hent garnet gennem en maske, 
slå om, træk garnet gennem alle 3 løkker på hæklenålen.


Når du hækler halve stangmasker (hstgm),
dannes der noget der ligner 3 maskeled i hver maske.
I denne opskrift skal du ikke hækle i det forreste maskeled (3),
men kun i de to bagerste (1 + 2) [se detaljefoto herover].

~ God fornøjelse! ~

- og god weekend!

*SMIL*
fra Lisbet


ALLER SIDSTE CHANCE
FOR AT DELTAGE I KONKURRENCEN
er i aften kl. 24:00

--------------------------------------
Deltager du i KONKURRENCEN om en cool hæklepakke?
Klik på billedet herunder for at være med.

5 kommentarer:

  1. Hej Lisbet

    Så krydser jeg fingrene, når jeg går i seng, så kan jeg jo se om det hjælper i morgen en gang
    :-)

    Godnat

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne,

      Konkurrencen er slut (fordi bogen er ved at være klar til trykning om 1 uge, og titlen er dermed så småt begyndt at sive ud...). Vinderen offentliggøres på bogens udgivelsesdato (omkring 24/6, men den eksakte dato skal nok blive oplyst, når jeg kender den).

      Kan afsløre så meget, at ingen har gættet titlen...!

      Mere om det i et kommende blogindlæg.

      Ha' en dejlig weekend i haven... :-)

      *SMIL*
      fra Lisbet

      Slet
  2. Så fine og enkle grydelapper :) jeg MÅ altså se og få gang i de hæklerier - din nye bog, er den god til helt grønne hæklere eller kræver den kundskaber på forhånd?

    Smil

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karina Viki (de kan sikkert også bruges som grydelapper ;-))

      Jeg håber, min kommende hæklebog vil appellere til alle, med lyst til at hækle - hvad enten man kan teknikken i forvejen, er super-hækler eller er helt grøn.
      Der er ingen desideret "hækleskole" i bogen, men beskrivelse af masker etc..

      På youtube.com kan man finde de PERFEKTE videoer, der bl.a. viser de helt grundliggende hæklemasker, og jeg kan KUN anbefale alle, der har lyst til at lære at hækle, at følge disse videoer.

      Jeg håber for dig, du kommer i gang med at hækle, for det er rigtig hyggeligt!

      *SMIL* og rigtig god weekend fra Lisbet

      Slet
    2. Argh!!! Jeg mente selvfølgelig karklude :))) hjernen var vist allerede blevet lettere sommersløv her på årets første ægte sommerdag ;)

      Tror helt sikkert jeg må have fat i begge dine bøger meget snart ( det kunne jo være perfekt til inspiration i min lange studie sommerferie ) :)))

      Slet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.