tirsdag den 13. december 2011

Dagens kalenderlåge: 13. December


Santa Lucia

Den 13. december...
Dagen hvor man går i Lucia-optog og
synger den smukke "Santa Lucia"-sang.

Men hvem var Santa Lucia egentlig?
Og hvorfor fejres denne dag?

Hvis du klikker HER,
vil du få et rigtig fint svar på spørgsmålene!

[ Lucia-optog i Roskilde Domkirkes konventhus ca. 1975.
Jeg står i forreste række som nr. 3 fra venstre
- med det lange sorte hår. ]
Da jeg gik i folkeskole,
var jeg i en årrække med i skolens pigekor.
Hvert år gik vi i Lucia-optog
på bl.a. plejehjem og til forskellige julearrangementer
i hele December måned.

Iført hvide kjortler, buskbom-kranse på hovedet
og stearinlys i hænderne,
sang vi et udvalg af danske julesalmer
- og denne Lucia-sang:

:: Nu bæres lyset frem
stolt på din krone
rundt om i hus og hjem
sangen skal tone
nu på Lucia-dag
hilser vort vennelag
Santa Lucia, Santa Lucia ::

Her i en nutidig, svensk version:



For nogle få år siden kom min mor og gav mig en krans,
hun havde gemt [uden at jeg vidste det]:
Buskbom-kransen jeg bar på hovedet
det sidste år, jeg var med i Lucia-koret.
[Den man ser på det s/h foto.]

Sløjfen er i øvrigt en af mine hårsløjfer
fra jeg var barn i 1960'erne!



Kransen er selfølgelig noget falmet og tør,
men er alligevel fantastisk flot,
når man ta'r i betragtning, at den er ca. 36 år gammel.
Et dejligt og sjovt minde!

~ Glædelig 13. December ~
.
* * * * * * * * * * *
SMIL fra Lisbet
* * * * * * * * * * *


* * * * * * * * * * *
Deltag i min
* * * * * * * * * * * .
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
Følg med i *LLL & Co.*s
hvor der åbnes en ny spændende låge
hver dag kl. 08:00
1.-24. December 2011
fyldt med julehygge:
D.I.Y., julemusik, opskrifter, tips og idéer.
* * * * * * * * * * * * * * * * * *

6 kommentarer:

  1. Din krans er bare så smuk, Lisbet. Og så er det spændende at læse, at du har været med i Lucia-optog i Roskilde Domkirke!

    Min far spillede klaver for beboerne på et plejehjem, og jeg ved, hvor glade, beboerne blev, når Lucia-pigerne kom og sang. Glædelig Lucia-dag til dig!

    SvarSlet
  2. Hvor er den bare fin og sikke et minde at have, Lisbet!
    Det er lidt sjovt med dit indlæg, jeg har nemlig et tilsvarende med billede fra 1974, hvor jeg sang i børnehaven...

    Klem og hav en dejlig tirsdag!

    SvarSlet
  3. Mille.Vanille.blogspot.com13. december 2011 kl. 09.51

    tja 1975.... der var jeg vist lige 1 mdr gammel....men havde også koldsort langt hår da jeg blev født

    SvarSlet
  4. Sjovt du har den krans endnu. Den er lidt falmet, men du lyder nu stadigvæk ganske farverig ;-) kh Tina

    SvarSlet
  5. Jeg fik lov til at være Luciabrud i 1974... Det er godt nok længe siden... :o)

    SvarSlet
  6. Sara Bournonville hansen17. december 2011 kl. 14.42

    ej hvor er det flot af din mor at gemme den, sikke en fantastisk minde:)

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.