torsdag den 10. maj 2012

Nu er de der igen...

- i hobetal og i lange baner:
.
Rabarberne
.
Synes LIGE(!) de første spæde spirer har tittet op af jorden,
og nu er det allerede STORE planter med kæmpe blade!




.
Og det er NU, de er aller bedst!
.
De første retter med rabarber er skam også allerede
tryllet frem i køkkenet:
.
Spicy Rabarberkompot
[ som jeg viste opskriften på sidste år i dette indlæg ]
Det er en g-u-d-e-k-o-m-p-o-t-(!!!)
så har du ikke allerede prøvet den, så er det måske nu?
.
- og en lækker
Rabarber dessert
[ som jeg blev inspireret til hos hende her ].
.
Rabarberdesserten blev lavet i en lidt anden version, da:
1) jeg havde glemt at købe makroner
2) vi ikke spiser friske jordbær herhjemme
før vores egne er klar i haven...
[ jeps - vi ved det godt... vi er lidt småskøre ;-) ]
- men desserten smagte rigtig skønt alligevel
p.g.a. de lækre nyplukkede rabarber.
U-uuuhhhmmm...!
.
~ Nyd dagen! ~
.
*SMIL*
fra Lisbet

6 kommentarer:

  1. Uhmmmm jeg elsker også bare rabarber, vi har desværre ikke plads til at dyrke vores egne rabarber da vi bor i et lillebitte rækkehus med en lillebitte have til.

    Ha' en dejlig dag.

    Knus og kram fra Lotte

    SvarSlet
  2. Maria Dronninggaard10. maj 2012 kl. 16.55

    Øjj, sig liiiiige til hvis du pludselig får pladsproblemer og skal af med et par planter, så kommer jeg gladeligt susende ;)

    Kh. Maria - der netop idag har måtte KØBE rabarber i dyre domme for at koge grød.

    SvarSlet
  3. Det var da en imponerende køkkenhave i lagkageform. Respekt. Lækker opskrift som jeg klart vil prøve.

    SvarSlet
  4. Lotte, Du kan dyrke rabarber i en en stor krukke. Har du prøvet det? Lidt friske rabarber fra haven, kan man næsten ikke undvære...!
    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
  5. Hej Maria,
    Ja, jeg korser mig også, når jeg ser rabarberpriserne i butikkerne... og tænker på hvilken guldgrube vi har i haven, hvis vi solgte af dem!
    Vi deler ikke planter ud, men familie, venner og naboer kan få alle de rabarberstilke de vil... og alligevel er det kun en brøkdel, der bliver anvendt.
    Vores rabarber er i øvrigt delvist tiltænkt som læhegn for det der ellers sås/plantes i køkkenhaven, derfor er der så mange! :-)
    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
  6. Tak, Tina.
    Ja, det er en pænt stor, rund køkkenhave på 800m² (en hel villagrund ;-)) inddelt i 6 lagkagestykker. Den er inspireret af Søren Ryges have, og var det første der blev anlagt, da vi flyttede herud på landet. Min mand kunne simpelthen ikke vente!
    Det er ikke alle stykkerne, der blive anvendt hvert år... der "roteres".
    Håber du kan li' rabarbersopskriften (spicy kompot?) Den er rigtig lækker! :-)

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.