lørdag den 10. september 2011

Autografer # 03 - Hello Again Neil D.

Da jeg var 17 år (1977), så jeg et koncertshow i TV, Live at The Greek, hvor jeg for første gang stiftede bekendtskab med en stor stjerne på den internationale musikhimmel: Neil Diamond... og jeg var totalt solgt! [Ultra kort klip fra koncerten kan ses her!]

Som så mange andre teenagere skrev jeg til "mit store idol", og begejstringen var selvfølgelig helt ubeskrivelig, da jeg en dag - nogle måneder senere - fandt dette signerede foto i min postkasse:

[ "To Lisbet All good wishes. Neil Diamond"
Signaturen er falmet en smule,
da det i en årrække hang til skue i glas og ramme. ]
I 1980 udkom filmen The Jazz Singer med Neil D. i hovedrollen. En skø-øøøn kærlighedsfilm proppet med de smukkeste sange... En film som hører til blandt mine all time faves, og som jeg har set - og lyttet til - MANGE, MANGE GANGE(!!!) i årenes løb... først et par gange i biografen og derefter på video.


En af mine yndlingsscener fra filmen er denne:


*SU-UUUUUK*

Neil Diamond har lige afsluttet en stor verdensturné, som også bragte ham til div. storbyer her i Europa. Desværre var Danmark ikke blandt de udvalgte (tror aldrig han har givet koncert i DK), og jeg har stadigvæk tilgode at opleve ham LIVE. Spørgsmålet er blot, hvor(!) mange tourneer han begiver sig ud på de kommende år, da han i Januar i år (2011) rundede de 70 år. Men... so far er han sill going strong, og så længe der er liv, er der som bekendt også håb!

Neil Diamond har selvfølgelig en officiel website, ligesom han også findes på både Twitter og Facebook...

Har du fået lyst til at lytte til flere af hans smukke sange fra The Jazz Singer, så læg vejen forbi YouTube og søg på "the jazz singer neil diamond".

Én gang Neil D. fan altid Neil D. fan...!

Go' fornøjelse og go' lørdag!

6 kommentarer:

  1. Åhhhhhh ... stort suk her fra osse.. lol... Du er heldig at have hans autograf.. stort tillykk!!!... Har du set filmen "Jonathan Livingstone Havmåge - Dansk title) Hvor han synger sangene ??.. DER kan du også tale om at blive rørt.

    God weekend fra Brønshøj

    SvarSlet
  2. Ham kan jeg godt huske.
    Min mor hørte ham altid på plade.

    Der var også en sang jeg syntes var vildt go´men kan desværre ikke huske hvad den hed.

    Fedt med autografer, det samlede jeg også som ung.
    Men en dag jeg ryddet op gav jeg dem til min niece.
    Min familie og venner syntes jeg var pinlig, når jeg skulle have autografer af alle de kendte.
    I Hundested var der mange kendte dansker der tilbragte deres ferier, så det hændte jeg mødte dem rundt havnen og spurgte pæn om en autograf.
    Det syntes vennerne, bare var pinligt...
    Men sådan er det når man er autograf jæger...smiler...

    Knus Susi

    SvarSlet
  3. ÅÅÅ hvor dejlig en sang. Og sødt med autografen :-)

    SvarSlet
  4. @ Mariane:

    Ja... STORT suk! ;-)

    Og nej, jeg har vist aldrig set filmen "Jonathan Livingston Seagul", men jeg har LP'en på vinyl (har vist alle Neil D's vinylplader fra dengang). Måske jeg skulle prøve at få fat i den på DVD.

    Tak for din hilsen! ♥

    @ Susi:

    Sjovt at du også har samlet på autografer. :-)

    Neil D. har lavet så mange gode sange, så det er nok svært at pejle sig ind på, hvad det var for én du syntes svar specielt god.

    Den af hans sange jeg først faldt for var "Cracklin' Rosie".

    Jeg har det faktisk også sådan lidt ambivalent m.h.t. autografer, fordi... på den ene side synes jeg - ligesom dine venner - at det er lidt "pinligt". Men på den anden side, så ER der jo nogle situationer, hvor der lægges op til autografskrivning, og SÅ er det jo 100% i orden.

    Som jeg skrev i mit første indlæg ang. autografer (Den store klovn, Charlie Rivel), så har jeg altid selv været meget forsigtig, når jeg (måske) har udbedt mig autografer, for at respektere kändissernes privatliv. Gør man dét, synes jeg det er okay - og "knapt så pinligt"...!

    Jeg samler ikke længere på autografer, me-eeen... der er da nogle STORE STJERNER, som jeg jo nok alligevel ville spørge, hvis jeg kom i nærheden af dem - for at få et håndgribeligt minde: Il Divo f.eks. ;-)

    Tak fordi du delte din historie! ♥

    @ Tina D.:

    Jaaa... sangen er lige til at smelte over... og billederne ligeså. ;-)

    Tak for din kommentar! ♥

    God weekend alle tre!

    //Lisbet

    SvarSlet
  5. Jeg kan dårligt nok huske ham, men nu vil jeg finde nogle af hans sange og lytte til. Jeg kan se, at Mariane fortæller, han synger sangene i "Jonathan Livingstone Havmåge", og så er der pludselig noget der dæmrer :-) Tak for dejlig inspiration, Lisbet!

    *Klem* og ha' en go' søndag :-)

    SvarSlet
  6. Hver gang jeg hører hans navn blive nævnt, kommer jeg til at tænke på "Jonathan Livingston Seagull", som jeg havde engang på LP. Jeg kunne den udenad, og jeg kan stadig huske hver en tone. Mmmmm, skøn musik... :-)

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.