onsdag den 28. september 2011

At tænke sig...

...at sådan en lille kastanje


...kan blive til SÅ stort et træ!

[ Foto fra forår 2009 - så træet er endnu større i dag! ]

Lige nu flyder det med MASSER af kastanjer, skaller og blade under det gamle træ, som vi mener har min. 100 år på bagen.

OBS!
Der er ikke mange, som ved det, men...
Hestekastanjer er giftige!
Let giftige for mennesker, men MEGET giftige for f.eks. hunde!
Derimod kan mus og rådyr guffe løs af dem uden problemer!

Prøv at Google "Hestekastanje gift",
hvis du er interesseret i nogle facts!

5 kommentarer:

  1. Det er altså fedt med disse små frugter, og hvor er de dekorative i den skål. Jeg kan se, at du har været på fotosession i Tokkerup ;-) Dejlig eftermiddag til dig Lisbet *KNUS*

    SvarSlet
  2. Jeg holder meget af at kigge på træer, og huset her købte vi, fordi der stod nogle pæne træer i haven :-) Og kastanjetræer er da noget af det smukkeste!
    Jeg elsker historien, min mor fortalte mig igen og igen, da jeg var barn. Hun havde som lille pige lagt en kastanje i jorden, og indtil for få år siden stod træet der endnu. *Klem* og god onsdag til dig Lisbet! Trænger du ikke til at se Hillerød fx den 12/11?

    SvarSlet
  3. .....det sker ofte, at jeg bliver ydmyg.......lige nu tager jeg rødbeder op til vores aftensmad......en´ om dagen er nok........tænk de små bitte frø jeg kom i jorden.....og kastanjer er smukke. Om foråret, når de står med lys og nu, hvor det er umuligt ikke at bøje sig ned, når de ligger der på jorden, med deres smukke blanke rødbrune farve

    SvarSlet
  4. Det var jeg ikke klar over. Så skal man i hvert tilfælde ikke lade hvalpe have for meget frihed i nærheden. De store spytter vel den bitre nød ud i en fart.

    Vi fældede et kastanjetræ med en diameter på omkring 1 meter for 8-9 år siden. Først nu er rødder og stub ved at være rådnet væk, så i mange år måtte vi efterfylde med jord, så nogen ikke faldt i hullet.

    SvarSlet
  5. Enig... jeg synes også at netop det træ er helt specielt. Også om foråret... De kæmpe knopper og store lys - det er da vildt.

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.