torsdag den 28. juli 2011

Et hundeliv...

At jeg altid har været extremt glad for dyr - og stadigvæk er det - tror jeg ikke der er nogle i min omgangskreds, der er ét sekund i tvivl om.

Alle dyr er skønne på hver deres måde... men især hunde har altid haft en helt speciel plads i mit hjerte, og det startede meget tidligt...!

Da jeg var blot 8 dage gammel, i December 1959, forærede mine forældre mig min første hund i julegave. En rød/hvid legetøjshund syet af vinyl, udstoppet med kapok og øjne af glas (som betænksomt blev fjernet af mine kære forældre, så baby-Lisbet ikke skulle sluge dem).

[ Min første julegave, December 1959:
Hund i rød/hvid vinyl... En rigtig RETRO-sag! ]

I årene der fulgte - i 1960'erne - flyttede flere legetøjshunde ind på børneværelset. Først en hund på hjul, fremstillet af træ med læderhale og fint rødt halsbånd og snor, så vi kunne "gå tur med vovsen":

[ En fin - godt brugt - træhund.
Halen er knækket af og
halsbåndet er desværre forsvundet... ]

...derefter en hvid puddelhund i metal dækket med nylonpels. Hunden har små hjul under poterne og havde oprindeligt en hundesnor (med et kabel indeni), som - når man trykkede på hanken - fik hunden til at hoppe fremad og åbne munden og VUFFE! Dét var stort, dengang i 1960'erne!

[ Hvid puddel med lyserøde sløjfer,
guldhalsbånd og perlekæde... ]

Jeg har altid hadet (og gør det stadigvæk!!!) når andre ødelægger mine ting! Et par af mine lidt ældre fætre fik fingrene i MIN HUND og selvfølgelig ødelagde de den, så det var slut med at gå/vuffe (og det har jeg aldrig tilgivet dem... ;o))

[ Pudsigt nok har hundene vist aldrig fået navne... ]

Hundene har jeg endnu! To af dem fortsætter deres hundeliv på mit arbejdsværelse, hvor de pynter ved siden af Dixie's hundekurv! Den rød/hvide vinylhund er blevet min maskot. Den har fast plads ved hovedgærdet i min seng... og er altid med i toilettasken, når jeg rejser på ferie. Jo, jo...!

* * * * *

I 1965 fik vi i mit barndomshjem vores første ÆGTE LEVENDE hund, Perle (en lille hvid puddel). Senere fulgte de sølvgrå pudler, Sussi og brødrene Øffert og Lillebror. Så kom Kiwi (Lakeland Terrier) ind i familien, og i dag er Dixie (Ruhåret Foxterrier) min store, firbenede kærlighed. 

Dem vil jeg skrive om en anden dag...!

[ Min smukke Dixie - fotograferet lige inden hun
blev sommertrimmet 11. juli 2011 ]

Og så må jeg under ingen omstændigheder glemme at nævne Malou, mine forældres smukke, kloge og kærlige sorte puddel... og Bimmer, Victor og Mikkel, som er andre famliemedlemmers hunde. De vil alle - levende som døde - altid have en stor plads i mit hjerte.

Med ovennævnte in mente kan JEG i hvert fald konkludere, at et hundeliv slet ikke er så tosset endda...!

 * * * * *

Har du tilsvarende barndomsminder? Noget som har fulgt dig siden du var helt lille? Eller er du bare vild med dyr/hunde ligesom jeg? Så vil jeg med glæde høre om det her!

~ VOV-VOV og god dag til jer derude ~

5 kommentarer:

  1. Hvor var det dejligt at læse om alle dyrene i dit liv lige fra den lille røde hund :-) Og der har også været minipudler i dit liv, lige som lille Prik i mit. Nej, et hundeliv er slet ikke så tosset …
    Jeg har haft mange katte, og har to nu - Sofus fra et internat og Mis Mis, der bare flyttede ind. Og vi har haft et utal af farvede mus og nuttede små dværghamstere. Nu er der også rådyrene i haven, og det minder mig om, at jeg kom til at vække et i morges, da jeg skulle fodre fugle. Bambi lå og sov i baghaven ;-)
    Tak for det dejligt indlæg, Lisbet!

    SvarSlet
  2. Aii hvor skønt at du stadig har dem....jeg har faktisk ikke rigtig noget legetøj fra min barndom, hvilket ærgrer mig idag...men jeg har mine levende 2 katte som virkelig har en stor plads hos os alle i familien :-)

    SvarSlet
  3. Tak Lisbet for et skønt indlæg, der beskriver en trofast ven... HUNDEN
    Vi har haft en del af disse pragtfulde skabninger...123456
    Hver og en har været elsket højt og er stadig savnet.
    Desværre ejer jeg ikke noget legetøj fra min barndom, men husker tydeligt min legetøjshund der kunne hoppe og bjæffe lidt ;-)
    Knus fra Gitte

    SvarSlet
  4. Vov vov - sikken en hukommelse og skøn barndomtur du lige sender os på. Er vokset op med alverdens dyr i hjemmet - vakler og en hulens masse andre fugle, chincillakaniner, Angorakat (hidsig krabat). Men ved gennemlæsning stødte jeg på navnet Mikkel - og bingo - vi havde en hund, en puddel fik vi at vide, som ikke ville blive særlig stor - men han voksede og voksede og endte med at blive en KONGEpuddel - og han blev kaldt Mikkel, med kælenavnet Mickey
    - logik for burhøns, når mine søskende og jeg alle hedder noget med M. Har stadig et par klenodier i gemmerne - det kan være de kommer på bloggen ved lejlighed.

    Super power godnat herfra

    SvarSlet
  5. jeg har ikke haft hund før vi fik Saga for 3 år siden, men jeg vil fra nu af, altid være hunde menneske :)
    Dejligt at høre om din livshistorie med hunde :)

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.