torsdag den 12. april 2012

Rösti a'la Claus D.

Forleden dag...
da jeg kiggede forbi Claus Dalbys blog,
begyndte min mave at rumle og tænderne løb i vand...
.
C.D. havde serveret RÖSTI til en påskemiddag,
hvilket han beskev i både ord og billeder.
.
UHM-MMM!!!
.
Jeg er intet mindre end VILD med kartofler i alle afskygninger,
og rösti er en af favoritterne!
.
Heldigvis havde jeg alle ingredienser i huset,
og da det var ved at være tid til at fremtrylle aftenmaden,
så skulle menuen selvfølgelig bestå af en lækker
kartoffelpandekage!
.
 .
.
Claus D.'s opskrift kan I finde på hans blog.
.
Min opskrift (som er en smule anderledes) får I her:
.
Ingredienser [3-4 pers.]:
.
5 store kartofler
1/4 rødløg
1 æg
1 spsk. hvedemel
salt
Friskkværnet peber
.
Olivenolie til stegning
.
Fremgangsmåde:
.
Skræl kartoflerne og riv dem groft.
Riv rødløget fint.
Bland kartofler/løg med de øvrige ingredienser i en skål.
Kom et par spsk. olivenolie på en stor, varm pande.
Hæld kartoffelmassen på panden og fordel den jævnt og pænt.
Steg ved svag varme
(pas på det ikke brænder på... ryst panden ind imellem).
Dæk evt. panden med et stort grydelåg,
så oversiden også får glæde af varmen (det fremmer processen).
Når kartoffelkagen er pænt gylden på undersiden,
vendes den ud på låget,
og lempes derefter tilbage på panden,
nu med oversiden nedad.
Steg videre i ca. 20-25 minutter
- el. til den er gennemstegt!
.
• • • • •
.
Jeg serverede röstien til
varmrøget laks m/hvidløg, rucola, cherrytomatbåde
og lidt cremefraice dressing.
.
Det smagte intet mindre end
h-i-m-m-e-l-s-k-!
[- og vi spiste rub og stub... UPS! ;-)]
..
~ Velbekomme ~
.
*SMIL*
fra Lisbet

11 kommentarer:

  1. Skarnetydenoglupinen12. april 2012 kl. 16.25

    Mums.... Rösti er bare noget af det bedste.

    Jeg laver dem i ovnen og blander lidt pikantost i.... Synes det giver en god smag.

    God torsdag.
    Jubiii.... Så er det fredag i morgen.....

    SvarSlet
  2. RÔSTI har vi spist mega meget og ikke mindst nyt når vi har opholdt os i udlandet - det er så velsmagende og mættende.

    Tiden er ikke med mig lige pt. men vender tilbage til din opskrift.

    SvarSlet
  3. nyt = nydt :-D (bogstaverne er heller ikke med mig :-))

    SvarSlet
  4. Perler på snor/ Dorthe13. april 2012 kl. 00.04

    Tusind tak, Lisbet. Den opskrift gemmer jeg og anvender i morgen. Det er lige ingredienser for os her!

    :-) Dorthe

    SvarSlet
  5. Tak fordi du minder mig om denne skønne ret - jeg har ikke lavet Rösti i adskillige år, men det smager nemlig himmelsk! *Klem* og god fredag til dig, Lisbet.

    SvarSlet
  6. Det lyder lækkert med pikantost. Måske jeg skal prøve dén variation en dag. :-)
    Go' tirsdag til dig, Hanne :-)

    SvarSlet
  7. Ja, mættende er også et dækkende ord for Rösti... Og jeg behøver sådan set heller ikke andet på tallerkenen, når dét bli'r serveret. :-)

    SvarSlet
  8. Pyt! Jeg ved hvad du mener... men kender også godt det der med, at man gerne vil rette sine tastefejl!
    Det er i øvrigt muligt her i Disqus at redigere sine kommentarer. Det hænder jeg selv har brug for den funktion - når det går lidt for hurtigt på tasterne! ;-)

    SvarSlet
  9. Velbekomme, Dorthe... Håber du fik serveret Rösti den pågældende aften - for det smager jo VILDT dejligt! :-)

    SvarSlet
  10. Velbekomme, Madame G... Måske du har fået lavet retten igen, nu hvor du er blevet mindet om den? :-D *KNUS* og god tirsdag... (er lidt sent ude med mine svar p.t. ;-))

    SvarSlet
  11. Perler på snor/ Dorthe17. april 2012 kl. 19.45

    Jeg fik brugt den vidunderlige opskrift og nu er den i favoritbunken med TAK!!!

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.