torsdag den 11. juli 2013

Så lærte jeg også noget i dag ...

Gederamsen er ved at overtage Bollywood Lupinernes plads i haven, og dét kan vi jo ikke ha' ... Gederams formerer sig helt vildt, når de går i frø, så for at komme dét i forkøbet, begyndte jeg i dag at kappe hovederne af planterne.

MEN(!!!) ...






Som I nok kan se, så endte blomsterne ikke deres dage på kompostbunken, sådan som det ellers var tiltænkt ... (i hvert fald ikke i denne omgang).

Da jeg stod dér med de første 50 stilke, som var blevet til en STOR og flot buket, syntes jeg alligevel, det var synd, at de smukke blomster skulle forgå her og nu, så de blev i stedet for sat i vandkanden på terrassen, hvor de kan få lov til at stå og pynte nogle dage.

Og så fik jeg altså ikke kappet flere blomsterhoveder denne dag!

Jeg smuttede en tur forbi Google.dk, for at tjekke Gederams, og der kan man flere steder læse, at planten kan bruges i madlavingen: Toppene kan stuves med f.eks. fløde, stilkene kan skrælles og spises som asparges, og bladene kan tørres og bruges til te ... Jamen - jamen(!!!)

Gederams kaldes også for "skovens asparges". Dét anede jeg ikke ... så lærte jeg også noget i dag!

Og - nu da de {meget passende} står i køkkenhaven, så skulle man måske prøve at smage dem en dag ... Dét vil jeg li-iiige tænke lidt over!

*SMIL*
fra Lisbet

Follow on Bloglovin

1 kommentar:

  1. Hej Lisbet

    Gederams er sådan nogle fine blomster. Det må dejligt at have plads til dem i haven:-)

    Vi har Bøllingsø liggende 5 minutter fra os, og her er der masser af dem, som vi nyder når vi går tur.

    Jeg viste godt de kunne spises, men har aldrig prøvet det.... Men sådan har jeg det med mange planter....

    Kh
    Hanne

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.