mandag den 22. juli 2013

Kirsebærmarmelade [m/opskrift]




Den allerbedste marmelade, er den hjemmegjorte, og her i huset forsvinder der på mystisk vis, en del glas - som dug for solen ...!

Manden min er ekspert i at fremstille jordbær/rabarber marmelade og solbærmarmelade. Selv står jeg for blommemarmelade ... og nu også kirsebærmarmelade.

Fra naboen har vi fået en del søde og sprøde kirsebær, som er blevet nydt "naturel" eller anvendt til marmelade.

Opskriften (som jo er ganske enkel) har jeg selv stykket sammen.

Kirsebærmarmelade

1 kg kirsebær (udstenede)
2 spsk koldt vand
675 gr sukker
3/4 vanillestang
1 håndfuld smuttede, hakkede mandler
Ca. 2 spsk Madeira (kan udelades)
2 tsk Melatin

Kogende vand
Atamon

Kom kirsebærene i en gryde med vandet og lad dem koge i 10 min ved middel varme. Flæk vanillestangen, skrab kornene ud og "mos" dem med kniven på et spækbræt sammen med 1 spsk af sukkeret. Kom det nylavede vanillesukker, den tomme vanillestang og det meste af sukkeret (gem 2 spsk) i gryden til kirsebærene. Kog i 10 min ved middel varme. Tilsæt de smuttede, hakkede mandler og smag til med Madeira. Bland Melatin med de sidste 2 spsk sukker og drys blandingen i gryden under omrøring. Kog yderligere 2 min.

Skol marmeladeglassene med vand og skyl dem med Atamon. Kom marmeladen på glas og sæt straks låg på. Lad det afkøle på køkkenbordet og opbevar det derefter i køleskab.

Tip:
Lun kirsebærmarmelade i en gryde el. microovn og spis den på is med frisk frugt og grofthakket, mørk chokolade. UHM!

Velbekomme!

*SMIL*
fra Lisbet

Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.