onsdag den 29. juni 2011

Den går jeg ikke af med...

...er et udtryk jeg tydeligt husker fra min barndom, når vi byttede glansbilleder eller servietter. Der var altid nogle eksemplarer man holdt mere af end andre, som skulle blive i ens egen samling, så DEM "gik man ikke af med"...!

Nu... flere årtier senere sidder jeg lidt med samme følelse. Det er dog hverken glansbilleder el. servietter, der er sagens midtpunkt i denne omgang, men... *ta-daaaaaa*... en DÅSE!


Når man har en butik som min, deFINEting.dk, kan man ikke "skumme fløden til sig selv og blot sælge den tynde valle"... med andre ord, man bliver ind imellem nødt til at sælge noget, som man gerne selv ville beholde.... og da der er tale om gamle ting, er der som regel kun ét eksemplar af hver! Fra tid til anden er det derfor med vemod, man pakker en FIN ting for at sende den til en [forhåbentlig] glad kunde, og sådan er det bare. Det er en del af spillets regler!

Nogle ting glemmer man lige så snart de er afleveret på posthuset... andre bliver ved med at dukke op i hukommelsen med jævne mellemrum...!

Dåsen her hører til den sidste kategori!

For år tilbage solgte jeg en dåse præcis magen til, og jeg har fortrudt det lige siden! Spørg mig ikke hvorfor... fordi - det er jo KUN EN DÅSE(!!!) Ikke desto mindre har jeg ledt med lys og lygte sidenhen for at finde et eksemplar til mig selv...!

Forleden dag modtog jeg en mail fra en af mine venner [Martin], som havde set en sjov ting på QXL.dk, som han mente jeg evt. kunne være interesseret i at byde på, så jeg lagde vejen forbi og tjekkede. Og nu da jeg var der, kunne jeg jo lige kigge mig lidt omkring... bare for sjov, fordi... jeg holder lidt igen p.t. med indkøb til webshoppen (lageret bugner), og selv mangler jeg absolut intet på hylderne hverken her el. der. Så... af uransagelige grunde søgte jeg som det første på ordet DÅSE... uden at have "mine drømmes dåse" i tankerne.



For at gøre en - allerede lidt for lang - historie kortere... og den vakse læser HAR helt sikkert allerede spottet pointen...(!) så skuede mit øje pludselig en helt speciel dåse: DÅSEN!

Der var 4 timer til auktionen sluttede, og der var allerede afgivet ét bud (fra en hardcore dåseopkøber), så... jeg sendte mit bud på dåsen og slog alarmen på min mobiltelefon til, så jeg kunne være klar til at SLÅS om dåsen de sidste minutter inden hammerslag.

Med bankende hjerte og klamme håndflader sad jeg og stirrede på auktionens ur, som talte ned sekund for sekund... opdaterede siden jævnligt for at tjekke min "konkurrents" nye bud - for det MÅTTE da komme (hun er jo hardcore, byder på MANGE dåser og betaler ind imellem skyhøje summer for et godt eksemplar), men nej...! Helt uden kamp blev dåsen MIN for den sølle sum af 40.- kr (61.- kr inkl. porto)... Ren gavebod!

Behøver jeg fortælle, at jeg følte mig meget, MEGET heldig den aften?

Nu har jeg modtaget dåsen fra sælger, og jeg kan godt garantere dig for én ting:  
Jeg går ALDRIG af med den!


10 kommentarer:

  1. Tillykke, Lisbet - hvor var du heldig, og sikke en skøn historie. Jeg husker også fornemmelsen af glæden ved ting, jeg ikke ville af med som barn. Jeg har endnu aldrig været inde og kigge på QXL, men jeg kan forstå, det er farligt ;-) God solskinsdag til dig!

    SvarSlet
  2. SÅDAN Lisbet - kender godt følelsen...åhhhh alle de ting man i tidernes morgen har skilt sig af med, for mange år senere at ÆRGRE sig gul og grøn...

    SvarSlet
  3. @ Madame: Tak :-)
    QXL er et okay sted. Jeg har handlet (købt/solgt) en hel del der for år tilbage... Man kan være heldig at finde nogle fine ting dér, men alligevel synes jeg eBay.com er "farligere" ;-)
    Go' sommerdag til dig også ☼

    @ Bettina Holst: JA! Alle de ting der har passeret vores liv på den ene el. anden måde i årenes løb... Heldigvis KAN man være heldig at finde et nyt eksemplar, og gensynsglæden er stor, når det sker!

    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
  4. Hold da op en vild historie...Hvor var det godt Lisbet, at du fandt din skønne dåse..den ser også flot ud med de mange detaljer..

    Go' sommerdag
    *KNUS* fra Gitte

    SvarSlet
  5. @ Hej Gitte, Ja, det ER nemlig en rigtig fin dåse, men... det er der jo så mange dåser der er, og jeg ved ikke helt præcis, HVAD det er ved netop denne dåse, som "drager mig"...! Men det gør den altså! :-)

    Også go' sommerdag til dig/jer! (Har I ferie nu?)

    *KNUS* fra Lisbet

    SvarSlet
  6. Dejlig personlig historie om "genfund" - et er sikkert og vist, nu forbliver den "nye" hos dig.
    Kan godt forstå det er DÅSEN - sindsygt flot mønster. Og hva - så nu, skal det fyldes med et og andet specielt - eller bare pynte?
    Klem
    Mille

    SvarSlet
  7. Hej Lisbet
    Vi holder først fra uge 28...skøøøøøønt
    Go' aften til jer.
    *KNUS*

    SvarSlet
  8. - og det kan jeg sørme godt forstå, for den er bare skøn den dåse! Elsker selv flotte dåser og æsker - mon ikke det er sådan en pigeting? Dejlig at have noget at putte sine "skatte" i. Knus fra Anne

    SvarSlet
  9. I like your new photo. Your hair looks very stylish. Greetings from hot California.

    SvarSlet
  10. @ Mille: Foreløbig står dåsen blot og ser pæn ud og jeg nyder(!) synet hver gang jeg går forbi den. Men... mon ikke den kommer i brug på et tidspunkt... og fyldes med kiks/kager, julekonfekt, ristede nødder el. lign.. Det tror jeg. :-)

    @ Gitte: Nårh, det er jo om blot 1 uge.! :-D

    @ Anne O.: Jeg tror du har ret i, at det er en "pigeting" det der med små æsker og dåser til de mange skatte, vi går og samler på. Og så findes der jo rigtig mange smukke dåser, som jo er en skat i sig selv.

    @ Lynda: Thank you very much! :-) Greetings from hot [and soon rainy] Denmark.

    *KNUS* til jer alle
    *HUGS* to you, Lynda...

    Lisbet

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.