mandag den 16. oktober 2017

Dekorerede kastanjer


[Re-post af blogpost fra 2. oktober, 2014]

Der er nok ikke mange af os - børn såvel som voksne, der kan lade være med at samle en smuk, blank og nyklækket kastanje eller to op, når de vælter ned fra træerne her om efteråret. 


Kastanjerne er glatte, bløde og dejlige at røre ved, og iflg. gammel, dansk overtro, så er man, med sådan én i lommen, beskyttet mod gigt, podagra og rygsmerter. Det skader jo ikke at prøve! ;-)


Nogle af os fylder lommerne til bristepunktet eller slæber kastanjer med hjem i posevis ... Man ved jo aldrig, hvornår man lige får brug for en udtørret kastanje i et projekt. Dén kategori tilhører jeg.


Nu er jeg så heldig, at vi har et stort, ca. 100 år gammelt kastanjetræ stående i haven, og for tiden er vejen og græsset under kronen dækket af skaller og nødder. Og der er rigeligt - både til mig og dem, der kommer forbi.


Hvis det var ægte kastanjer, så ville jeg fluks skære et kryds i hver, bage dem i ovnen og spise dem med koldt smør. Men det er de almindelige hestekastanjer, vi har i haven, og dem kan vi mennesker almindeligvis kun anvende som pynt. Men det er de til gengæld også fine til!


Det er blevet så moderne at male på ting fra naturen; sten, blade, grene ... og kastanjerne egner sig også fortrinligt til formålet. De skal blot ligge i stuen i en uges tid og tørre lidt ind, så er de klar til at blive dekoreret.


Jeg har anvendt Posca penne til kastanjerne på fotoet.


God fornøjelse ... hvis du også kaster dig over et kastanje-tegne-male-projekt!

*SMIL*
fra Lisbet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.