onsdag den 12. december 2012

Julestjerne / Star [D.I.Y.]

På vores lokale julemarked i Lejre
- den 1. December 2012 -
lærte en kreativ kvinde [Kirsten] i nabostanden mig,
hvordan man kan folde de sødeste julestjerner.


Jeg havde ikke set denne model før,
og jeg tænker, at der evt. er andre end mig,
der er gået glip af disse fine stjerner.
Derfor har jeg udarbejdet en foldeanvisning.
[Se nederst i indlægget.]


DU SKAL BRUGE:

6 stk. kvadratisk papir
f.eks. 7x7, 10x10 el. 15x15 cm
en lineal
en saks
lim
snor til ophæng





Fold efter illustrationen, mål, klip, fold og lim overlappet
- samt i spidsen, når de 6 stjernedele limes sammen.
[Stjernen skal kun limes sammen i centrum!]

! VIGTIGT !
Når du folder skal du IKKE presse folderne flade,
men lave lette, løse buer (som det ses på billederne).

~ MÅL ~
Hvis du vil kende størrelsen på den færdige stjerne:
Mål kvadratets diagonal (fra hjørne til hjørne)
gang med 2
træk 2 cm fra (overlap/limning i centrum)

På den viste model har jeg anvendt
kvadrater på 15 x 15 cm (21 cm diagonalt).
Det giver en stjerne på ca. 40 cm i diameter.

~ God fornøjelse! ~

*SMIL*
fra Lisbet

8 kommentarer:

  1. Tak for den- måske man også kan lime et stykke papir på den anden side, så der bliver et spil med mønstrene. Ved ikke om, man så kan få papiret til at rulle, men det må kræve en tester. Knus Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Ind imellem kan man finde papir med tryk på begge sider. Bl.a. origamipapir fra Panduro Hobby. (Det har jeg, men ikke lige noget, jeg syntes passede til stjernen.) Hvis man laver en skabelon - så man kan opstrege/skære rillerne - i stedet for at folde papiret og klippe (punkt 1-3), så kan man også anvende blødt karton, og dét kan man få med flotte tryk på begge sider.
      En stjerne af karton, skal nok ha' en vis størrelse (så det bøjer pænt, og ikke "knækker"), men så er stjernen til gengæld også mere stabil i forhold til én lavet af papir. :-)
      Mulighederne er mange, og dem er du jo super god til at finde, Heidi... :-)
      *KNUS*

      Slet
  2. Tak for DIY - dét skal prøves! : )

    SvarSlet
  3. Hvor er den flot - den skal jeg da prøve at folde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Sanne. Ja, prøv det. Den er nem og hyggelig at lave. :-)

      Slet
  4. Hvor er den fin...jeg kæmper stadig med en af Karen Maries stjerner...hi hi - mon jeg når det inden jul ;-)
    Tak for den flotte diy...god aften til dig..knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gitte. :-)
      Hvad er det for en Karen Marie-stjerne? Har du et link?
      *KNUS* og god aften til jer...

      Slet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.